BauHaus QR kártya
Alkotók: Bacsa
Melinda, Barna Eszter, Ballagó Zsolt, Barna Eszter, Darvasi Dóra, Fekete i.
Barbara, Pál Szabolcs, Séllei Nóra, Somkutas Bianka, Somodi Kálmán, Szűcs
Flóra,
Konzulens: Varga Piroska DLA
A kártya ötlete és fizikai megvalósulása Dr. Seres Szilvia
vezette Budapesti Metropolitan
Egyetem Metropolitan Lab1[1]
2017/2018-as tanév Bauhaus QR kódba
kódolva című kurzusa folyamán született meg Varga Piroska DLA építész
mentorálása mellett. A meghirdetett projekt témájának apropóját a Bauhaus
iskola 2019-ben esedékes századik évfordulójára reflektált és a kurzus
résztvevőinek a következő kérdést tette fel:
mit mond nekünk ma a Bauhaus?
Az órákon a hallgatók betekintés nyertek a Bauhaus iskola
képzési rendszerét, oktatási célkitűzéseit és együtt Budapest jelentősebb 30-as
és 40-es években épült lakóházait.
A kurzus folyamán végzett nem reprezentatív értékű felmérés
eredménye alapján, a megkérdezett
emberek közül kevesen ismerik Bauhaus a mozgalmat, annak
egykori működését és
budapesti emlékeit. Így született az a döntés, hogy a projekt tárgya elsősorban nem
szakmai, hanem laikus fülekhez szeretné eljuttatni a Bauhaus jelentőségét és
értékeit. Így esett a választás egy sokak által ismert és kedvelt játéktípusra,
az autóskártyára. Esetünkben a Bauhaus épületek művészeti jelentőségére,
történeteire szeretnénk felhívni a figyelmet a kártya lapok segítségével. Erre
kiváló eszközök lehetnek az műveltségi játékszerek.
Szempont volt, hogy az emberek egy olyan formájú ismeret
fejlesztése, mely nem informatív szövegeken keresztül folyik, hanem
szórakoztatás segítségével, játékosan történik.
Többek között kiemelt célként szerepelt a budapesti lakosok
nem szokványos módon való figyelemfelkeltése az őket körülvevő értékekre.
Kártya rövid ismertetése:
A kártya fejlesztésekor nem volt cél, a budapesti Bauhaus
stílusú épületek teljes feldolgozása.
Eddig a Bauhaus QR egy kísérleti fázisba tudott eljutni 21 db minta kártyával,
amelyet idővel a tervezők szeretnék továbbfejleszteni és jelen budapesti minta
alapján akár több városhoz igazítva kivitelezni.
A játékban szereplő házak alapját a Maczó Balázs muzeológus
által vezetett Bauhaus rejtett kincsei című városi sétában szereplő házak adták,
amelyet maguk a kurzus résztvevői is végigjárhattak. A továbbiakban ez alapján
kiegészült a Napraforgó utcai mintalakótelep- és Molnár Farkas egyes házaival.
A kártya
használatával a játékosok a házak egyes tulajdonságaival versenyeznek
egymással, a régi mindenki által kedvelt autóskártya mintájára. A kártyán
szerepelnek klasszikus építészettörténeti adatok, mind például építész tervező
neve, építési éve, ez egészül ki, új adatokkal - lakásméret, eladási négyzetméter ár - ami izgalmasabbá és a mai korhoz köthetővé
teszi az épületeket. Használat közben akaratlanul is rögzülnek a lapokon
szereplő képek és a hozzájuk tartozó adatok.
Az épületekkel
kapcsolatos bővebb információk eléréséhez szolgál a lapok hátulján
található QR kód
segítségével okostelefonnal egyből az adott Bauhaus ház honlapon
található profiljához
vezet[2].
Célunk egy olyan új interpretációs eszköz
lefejelesztése, amellyel kulturális örökségeink - jelen esetben
budapesti épületek - értékeit tudjuk
erősíteni a köztudatban a játék segítségével. Úgy véljük egy ilyen
kártyajáték alkalmas lehet a Bauhaus világának figyelem felkeltésére.
szöveg:
Bacsa Melinda, Somkutas Bianka, Varga Piroska DLA
JÁTÉKSZABÁLY
A játékosok
kiosztották az összes lapot a maguk közt. Minden egyes játékos a saját lapjait
egymás helyezi tetszőleges sorrendben úgy, hogy a lapok írással felfele
nézzenek, és azt a többiek ne láthassák.
A hívó (a
kezdő játékos) a saját legfelső lapjáról kiválasztja az általa
legszimpatikusabb paramétert, és azt bemondja. A többiek is bemondják a
legfelső lapjáról ugyanezt a paramétert, és az egész sort az kapta meg, akinek
a legnagyobb szám volt az adott paraméterben a kártyalapján. Aki megnyerte a
kör, válik hívóvá, vagyis ő mondhatta be a következő körben a számára
szimpatikus paramétert a legfelső kártyájáról. Az nyerte a játékot, akinél a
végén az összes lap maradt.
JOKER - az a
bizonyos Mindent-vivő! Van egy lap, rajta egy speciális házzal, Molnár Farkas
Szentföld templomával, ezt neveztük mindent-vivőnek, vagyis akinél ez a lap
volt, az nyeri vele az adott kört.
A kártyákon
szereplő négyzetméter árak becsültek, nem konkrét lakásokra vonatkoznak és a
játék izgalmassága érdekében módosításra kerülhettek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése